راه و روش طلاق

با اینکه طلاق عملی ناپسند است، اما گاها اتفاق می افتد که زن و مرد هیچگونه هماهنگی و تناسب اخلاقی با یکدیگر نداشته و چه بسا با مشکلات فراوانی بر سر ادامه زندگی خود مواجه باشند؛ به همین دلیل، در برخی از موارد چاره ای جز انجام این کار نیست.

مطابق قانون مدنی، مردان با رعایت پاره ای از شرایط قانونی می توانند زن خود را طلاق بدهند.

همچنین در قانون مواردی پیش بینی شده که به موجب آن زنان نیز می توانند تقاضای طلاق را از شوهرشان داشته باشند.

بعلاوه اینکه زن و مرد نیز می توانند با رعایت پاره ای از شرایط تقاضای طلاق توافقی کرده و از یکدیگر جدا شوند . به همین دلیل در این مقاله در پاسخ به این سوال که طلاق از چه راه ها و روش هایی امکانپذیر است، طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن و طلاق توافقی را بررسی می نماییم.




طلاق از طرف مرد

مطابق ماده 1133 قانون مدنی سابق، مرد می توانست هر زمان که اراده می نمود زن خود را طلاق بدهد؛ اما با اصلاح این ماده در سال 1381، مردان با رعایت شرایط مقرر در قانون و با مراجعه به دادگاه می توانند زن خود را طلاق بدهند.

پس، یکی از موجبات طلاق، طلاق از طرف مرد است که بر اساس مقررات قانونی و پس از طی مراحلی همچون ارجاع به داوری و دریافت گواهی عدم امکان سازش امکانپذیر است.

طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن ممکن است و چگونه امکان پذیر است؟

علاوه بر پیش بینی طلاق از طرف مرد در قانون، طلاق از طرف زن نیز در مواردی امکان پذیر است و زن بر اساس این موارد می تواند دادخواست طلاق بدهد؛ که از جمله آن خودداری یا عجز شوهر از پرداخت نفقه، غیبت مرد بیش از چهار سال، عسر و حرج زوجه و وکالت زن در طلاق می باشد.

طلاق توافقی

علاوه بر پیش بینی طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد، زن و مرد نیز می توانند با شرایط خاصی درباره طلاق و جدایی توافق کرده و تقاضای طلاق توافقی کنند که لازمه آن، تعیین تکلیف راجع به موضوعاتی همچون حضانت فرزندان بعد از طلاق، زمان و مکان ملاقات با فرزند، نفقه زن، اجرت المثل و مهریه می باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد