کوتاهترین مسیر در طلاق توافقی

از طلاق توافقی بیشتر بدانید

بخشنامه جدید طلاق توافقی شامل موارد ذیل است: طبق ماده ۲۵ قانون حمایت خانواده دادگاه ها مکلف شده اند که زوجین متقاضی طلاق توافقی را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهند.





امروزه در بسیاری از شهرهای ایران جلسات مشاوره برای زن و شوهر متقاضی طلاق توافقی اجباری شده است.

بخشنامه جدید طلاق توافقی اما در تهران آخرین وضعیت طلاق توافقی این است که در هر مجتمع قضایی واحد مشاوره مستقر شده است و به صورت کاملا صوری و تشریفاتی زوجین یا وکلای آن ها به واحد مشاوره مراجعه می کنند و کمتر از ۱۵ دقیقه مشاوره پایان می پذیرد.

وضعیت طلاق توافقی در حال حاضر با توجه به این که هر شعبه دادگاه خانواده در تهران رویه مخصوص به خود دارد به طور متوسط حدود یک هفته از زمان ثبت تا اخذ گواهی عدم امکان سازش به طول می انجامد.

در هر صورت اگر زوجین تمایل به شرکت در جلسات مشاوره ندارند با وکیل خانواده تماس نمایید.

شرایط طلاق توافقی در استان تهران و استان‌های دیگر ایران تغییر کرده و متقاضیان گرامی باید ابتدا به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه نموده و با ثبت اطلاعات خود در این سامانه، اقدام به دریافت نوبت از مراکز غربالگری نمایند و در زمان تعیین شده به مرکز غربالگری یا مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند.

پس از انجام مشاوره‌های لازم، باید گواهی عدم انصراف از طلاق را از مرکز مربوطه دریافت کنند که این گواهی در هنگام ثبت دادخواست طلاق توافقی، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل داده می‌شود و دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست را ثبت و به دادگاه خانواده صالح ارجاع می‌نمایند.

موضوع طلاق توافقی همان گونه که از عبارت آن فهمیده می شود این است که زن و شوهر به صورت رضایت و توافق از یک دیگر طلاق می گیرند.

در این خصوص مسائل فرعی و اصلی در رابطه با ازدواج آن ها وجود دارد که قبل از صدور حکم طلاق توافقی، باید با یک دیگر به نحوی سازش و مصالحه نمایند.

مسائل متعددی که در مدت روابط زناشویی و عقد ازدواج بین زوجین وجود دارد، عبارتست از:

مطالبه مهریه توسط زن

نفقه ایام عده

اجرت المثل

نحوه ی نگه داری (حضانت) فرزندان و همچنین نفقه نگهداری فرزندان

در طلاق توافقی، زن و شوهر می بایست در موارد فوق، جهت حل وفصل آن ها با یکدیگر توافق کنند و شرایط طلاق توافقی را بپذیرند.

به عنوان مثال مهریه را خانم به شوهر می بخشد یا به مقدار اندک راضی می شود و یا در مورد نفقه به چه مقدار با هم توافق می کنند و همچنین در مورد اجرت المثل و مقدار آن، و نحوه ی اخذ آن از شوهر با یکدیگر توافق می کنند.

درخصوص نحوه ی نگهداری و حضانت فرزندان نیز با هم باید توافق کنند؛ این که فرزندان صغیر (زیر 18 سال) توسط مادر نگهداری شود یا نزد پدر می ماند.

مدارک مورد نیاز برای طلاق




زوجین برای اینکه بتوانند طلاق بگیرند باید مدارک زیر را ارائه کنند:

اصل عقدنامه یا رونوشت آن

اصل شناسنامه و کپی کارت ملی زوجین

گواهی بکارت از پزشکی قانونی

توافق نامه مبنی بر توافق زوجین بر سر مهریه

علاوه بر این خوب است بدانید که اگر طلاق توافقی نباشد و حق طلاق با زن باشد او برای طلاق باید وکالت نامه محضری طلاق ارائه کند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد