سابقه تاریخی اجرت المثل ایام زناشویی



اندکی بیش از یـک صدسـال از اسـتقلال مـالی زن و رفـع حجـر از زن شـوهردار در دنیـای غـرب نمیگذرد در حالی که اسلام بیش از چهارده قرن است که اسـتقلال کامـل مالی زن را در خ انواده بـه رسـمیت شـناخته اسـت . خداونـد متعـال در آیـات نـورانی قـرآن مجیـد میفرماید: «مردان را از آنچه کسب می کنند، بهره ای است و زنان را از آنچه کـسب مـی کننـد سـهمی است». برتری مالی که هر یک از زن و مرد به سبب موقعیت اجتماعی و یا کار و کوشش در تجـارت یا دیگر فعالیتها به دست آوردهاند، مربوط به خودشان است

 اعطای استقلال اقتصادی به زن در اسلام برخلاف غرب، براسـاس جنبـه هـای انـسانی، الهـی و عدالت دوستی اسلام است و همان طور که مردان را در نتایج کار و تلاش خویش دارای حق میداند، بر تسلط و استقلال زن در نتیجه کار و ف عالیتش صحه می گذارد قانون مدنی ایـران در ماده 1118 مقرر می دارد: «زن مستقلاً می تواند در دارایی خود هر تصرفی را کـه مـی خواهـد بکنـد ». حقوق ایران بر مبنای فقه اسلام این قاعده مترقـی، یعنـی اسـتقلال کامـل مـالی و آزادی در کـسب و تصرف زن در اموال خود را در ماده فـوق گنجانـده اسـت.

حق دریافت مهریه و نفقه و مطالبه حق الزحمه کارهایی که شرعاً به عهده وی نبـوده و در خانـه شوهر انجام می دهد و همچنین ارثی که به وی می رسد، بدون اینکه برای تصرف و یا انجام معاملات حقوقی خو د احتیاجی به قیمومیت مرد داشته باشد، نشان از استقلال مـالی زن دارد . مقـدار مهـر بـه تراضی طرفین تعیین (ماده1080 ق .م) و به مجرد عقد، زن مالک آن مـی شـود و مـی توانـد هـر نـوع تصرفی که بخواهد در آن بکند (ماده 1081 ق.م). در عقد دائم، قانونگذار، مرد را موظف به تأمین مع اش زن از قبیل مسکن و لباس و غذا و وسایل زندگی در حد متعارف و متناسب با وضعیت زن، و حتی خادم در صورت عادت زن یـا احتیـاج وی کرده است (موارد 1106 و 1107ق.م). در عقد موقت نیز در صورت اشتر اط و یا انعقاد عقد بر مبنای پرداخت نفقه، مرد موظف به پرداخت آن است (ماده 1113ق.م). پرداخت حق الزحمه کارهایی کـه زن، خارج از وظیفه شرعی خود در خانه شوهر انجام می دهد نیز به موجب تبـصره شـش مـاده واحـده مصوب سال هفتاد و یک با رعایت شرایطی، به عهده مرد گذاشته شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد